1. TK Senior 1. TK SENIOR BRATISLAVA

Najstarší slovenský tanečný klub, určený pre vekovú kategóriu nad 40 rokov, založený v roku 1991.
Združuje nadšencov všetkých profesií, ktorí tanec povýšili na krásnu súčasť života
Dnešný dátum: 16. 12. 2017  Hlavná stránka :: Zoznam rubrík :: Weblinky :: Kalendár, nástenka

Kronika

* Výlet 2017 - Kremnica a okolie

Vydáný dňa 28. 06. 2017 (369 zobrazení)

Vlani sme “turistikovali” v Štiavnických vrchoch, tento rok v Kremnických vrchoch. Bolo nás až 30! Vlani nás očarila Banská Štiavnica, tento rok to bola Kremnica, ktorá je tiež krásne a historické mesto; len by si aj ono zaslúžilo viac pozornosti, resp. financií na rekonštrukciu starých domov.

Štvrtok, 22.6.

16 nás išlo na výlet už vo štvrtok, 12 sme sa stretli ráno okolo pol 9  na Zelenči, lebo pár týždňov vopred sme si na 11.00 objednali vstup do Kremnickej mincovne. V pohode sme to stihli. Marika s Lackom prišli  poobede priamo do hotela, mincovňu nestihli a Alenka s Jankom odchádzali z BA až podvečer, po práci – oni dvaja si objednali vstup do mincovne na piatok na 9.00; keďže mali so sebou psíka, nebývali s nami v hoteli, ale vedľa v penzione Stefanshof. Prehliadka mincovne s výkladom bola veľmi zaujímavá a poučná; videli sme starú i novú mincovňu! So svojou takmer sedemstoročnou nepretržitou výrobnou činnosťou je ojedinelým fenoménom, pýchou Kremnice a celého Slovenska.

Po prehliadke sme sa v meste naobedovali a stihli sme ešte navštíviť výstavu: galéria NBS – Múzeum mincí a medailí Kremnica v spolupráci s Art Expo International pripravili unikátny výstavný projekt, predstavujúci súkromnú zbierku originálnych diel velikána svetového surrealizmu Salvadora Dalího. Ujala sa nás mladá sprievodkyňa, ktorej odborný výklad k jednotlivým dielam bol vynikajúci.

A potom sme sa už išli ubytovať do kremnického hotela  GOLFER***, ktorý sa nachádza v nádhernej prírode Kremnických vrchov. Po vybalení sme všetci využili krytý hotelový bazén, z ktorého sa dalo vyjsť von do záhrady - voda bola síce studená, ale vonku sme sa na slniečku riadne zohriali! Pohodu nám rušilo len TV-nakrúcanie relácie "Modré z neba" v hotelových priestoroch, lebo nás opakovane "vyháňali" najprv z bazéna a potom aj z vonkajšieho sedenia! Spoločná výborná večera a posedenie na terase hotela trochu opravili zlý "vstupný dojem" .

Piatok, 23.6.

Okolo pol desiatej sme sa “my štvrtkoví” autami vypravili do neďalekej obce Krahule. (Ďalší 14 “účastnici zájazdu” v tom čase len prichádzali do Kremnice a mali svoj program.) Náš pôvodný plán bol: skrátená verzia 3. etapy Barborskej cesty. Jej celá trasa je rozdelená na 9 etáp, pomenovaná je  podľa patrónky baníkov, sv. Barbory; podľa legendy Barbora umrela mučeníckou smrťou vo veku 29 rokov, preto na Barborskej ceste je 29 symbolických zastavení. 3. etapa vedie zo Skalky do Kremnice; my sme ju mali prejsť pešo i autami z Krahúl (museli sme náš plán prehodnotiť, resp. prispôsobiť chuti a možnostiam zúčastnených). K rozhľadni na Krahulskom štíte sme išli po vyznačenej trase od kostola na Krahuliach. Vyhliadková veža poskytuje nezabudnuteľné výhľady na starobylú Kremnicu, ale aj na blízke či vzdialenejšie okolie na všetky strany. Je postavená v nadmorskej výške 959 m n. m., má výšku 13,5 metra. Vyhliadková terasa vo výške 9 metrov otvára pohľady na Štiavnické vrchy, Žiarsku kotlinu, Vtáčnik, na sever do Kunešova a do Turčianskej kotliny a smerom na východ na hlavný hrebeň Kremnických vrchov. Priamo pod vežou je umiestnená drevená terasa s posedením, kde sme zjedli svoje zásoby z batohov. Foteniu nebolo konca! Naspäť sa išlo ľahko. Dole, neďaleko krahulského kostola, nás čakalo posedenie na Salaši, kde sme popíjali žinčicu a jedli pravý vŕzgajúci ovčí syr.

Ďalším našim cieľom bol osamelo stojaci kostol sv. Jána Krstiteľa v katastrálnom území obce Kremnické bane, kam sme sa odviezli autami. Kostol dominuje svojou osamelosťou a bol už v dávnej minulosti symbolom spolupatričnosti a stretávania sa ľudí z okolitých obcí. Kostol sa dodnes zachoval ako trojloďová halová stavba s axiálnou vežou. História jeho vzniku je spojená s baníckou činnosťou v tejto lokalite. Banícke obce Kremnické Bane, Kunešov, Horný a Dolný Turček a Krahule mali v čase vzniku malý počet obyvateľov a nemali možnosť postaviť si v každej obci kostol. Z toho dôvodu, pravdepodobne i s podporou mesta Kremnica si tieto obce postavili spoločný kostol umiestnený tak, že z každej obce bola k nemu približne rovnaká vzdialenosť. Pri kostole je vybudovaný kláštor rehole Bratov kapucínov okrem iného i s poslaním dohľadu a ochrany kostola a jeho využitia na cirkevné účely. V súčasnosti je kostol sv. Jána Krstiteľa v správe tohto rádu. Po zazvonení na dvere tohto moderného kláštora nám otvoril mladý muž, ktorý nás ochotne previedol kostolom.

V areáli sa nachádza pamätník symbolu stredu Európy s osadenými tabuľkami do kameňa pamätníka, pripomínajúcimi historické medzníky vzniku Slovenskej republiky zaznamenávajúce prijatie Deklarácie o zvrchovanosti SR v NR SR dňa 17. júla 1992, prijatie Ústavy SR dňa 1. septembra 1992 a Vyhlásenie Slovenskej republiky dňa 1. januára 1993. Vyšli sme aj na neďaleký kopec, na ktorom stojí veliký drevený dvojkríž.

Opäť autami sme (už len menšina) išli ďalej, do Kremnických baní, ale tam akoby zastal čas; dedina okolo cesty vymretá, nebolo koho sa spýtať čo kde je. Čas nás už tlačil a tak sme sa vybrali domov, na hotel.  "Skratkou" = cestou, ktorá je vo výstavbe; neišli sme tade sami, aj iní "samovrahovia" zvolili tú cestu. Večeru v hoteli sme mali už spoločne všetci 30-ti, o pol 6, lebo na 19.00 sme išli na koncert do Domu komorského grófa, rodného domu huslistu Petra Michalicu. V 15. storočí si ho dal postaviť Komorský gróf, ktorý sa rozhodol opustiť kremnický mestský hrad. Vznikla tak jedna z najvzácnejších gotických budov na Slovensku. Jedným z jej atraktívnych prvkov je tzv. diamantová klenba, u nás zriedkavý útvar vrcholnej gotiky kde sa koná Festival Hudba pod diamantovou klenbou, ktorý husľový virtuóz Peter Michalica nazval pri jeho zrode spojením krásy hudby a architektúry. Po koncerte sme boli pozvaní na ochutnávku vín z pezinskej vinohradníckej oblasti.

Sobota, 24.6.

V sobotu bola na programe Skalka, kam sme sa všetci vyviezli autami. Skalka je známe lyžiarske stredisko, ktoré sa nachádza na bočnom hrebeni Suchej hory v Kremnických vrchoch v nadmorskej výške 1 252 m. Je križovatkou bežeckých tratí z každej svetovej stranyna ktorých sa organizuje aj diaľkový beh na lyžiach Biela stopa.  Zjazdové lyžovanie tiež uspokojí všetky kategórie lyžiarov.V lete je Skalka križovatkou turistických trás. My sme vyšli pod vysielač Suchá hora, kde je miesto s priliehavým názvom Pekná vyhliadka - ďaleké výhľady v smere na Banskú Bystricu, Nízke Tatry, Staré hory, ... Tam sme chvíľu hľadali červenú značku, smer sedlo Tunel. Chceli sme si pozrieť atrakciu - Görgeyho tunel. Už v 14. storočí slúžil na prepravu striebra a medi z Banskej Bystrice do kráľovskej mincovne v Kremnici. V r. 1849 cez tunel z Kremnice ustupovalo vojsko generála Artura Görgeyho. V čase SNP sa cez tunel prevážal zlatý poklad zo štátnej mincovne do Banskej Bystrice. Neskôr sa tunel postupne samovoľne zasypával a stal sa nepriechodným. V r. 1996 bol tunel zásluhou turistov z Kremnice a Banskej Bystrice obnovený a od vtedy slúži turistom, aj ako mimoúrovňové križovanie žltej, cez tunel a červenejnad tunelom. Prešli sme nad, pod, cez tunel, poobdivovali, pofotili,.... Nazad na Skalku sme išli po pohodlnej širokej ceste lesom. Zlákal nás nový penzion Guldiner priamo v areáli bežeckého Štadióna Rudolfa Čillíka, ktorý sa nachádza pod televíznym vysielačom Suchá hora niekoľko metrov od lyžiarskych vlekov. Dobre sme sa najedli, napili, ….

Večer bola v hoteli svadba, vopred sme preto mali na 18.00 dohodnutú a objednanú večeru v reštaurácii v meste. Tam aj nazad sme sa prešli peši, v hoteli znelo disco, posedeli a pokecali sme si vonku a išli spať.

Nedeľa, 25.6.

Krížová cesta – 14 kaplniek,  kostol sv. Kríža spolu s 3 krížmi pred ním a krásne navrhnutá kamenná vyhliadka s výhľadom na okolité hory, obce a celé mesto Kremnica. Tak to je Kremnická kalvária, kam nás v nedeľu okolo desiatej spoľahlivo doviedla navigácia v Paľkovom aute, ktoré bolo na čele našej kolóny áut. To sme už boli pobalení a odhlásení z hotela, batožina naložená v autách. Niektorí už s nami nešli. Bola to pôvabná prechádzka okolo obrovských, vysokých stromov s občasnými výhľadmi na Kremnicu. Došli sme až hore. Neboli sme pripravení na to, čo sme videli. Viem, elektrinu asi treba.. A aj signál asi treba. Ale to, ako beznádejne dokázal niekto zošpatiť vrch kalvárie drôtmi, stĺpmi, vykrývačom a plechovou búdou je naozaj na zaplakanie. Nedalo sa to inak? Inde? Ďalej? Okolo? Pod zemou? Nečakali by sme to tu – v Kremnici! Škoda!

Na vyhliadke sú kovové šípky ukazujúce na jednotlivé okolité vrchy aj s názvom vrchu a takisto smerovníky ukazujúce k dôležitým cirkevným cieľom. Sú tam k dispozícií lavičky, kde sme si po výšľape oddýchli a v pokoji sa pokochali okolitým výhľadom. V strede vyhliadky je nízky stĺpik, na ktorom je umiestnený kremnický znak.

Okolo obeda sme sa autami premiestnili do centra Kremnice, najprv na výbornú kávu v milej Caffettérii vedľa penzionu Veža, lebo na hrade i v múzeách mali hodinovú pauzu. Niektorí sme si potom išli pozrieť hrad, iní to stihli už v piatok a tak si urobili inakší program. Na Mestskom hrade sa nás o 13.00 ujala mladá sprievodkyňa, ktorá nás previedla po všetkých jeho častiach (kostol sv. Kataríny, Karner, Severná veža, Malá veža, Južná veža, Radnica, Banícka bašta) s úžasným výkladom. Aj na kostolnú vežu si niektorí vyšlapali!

My "skalní" sme sa potom stretli dole na námestí, doplnili sme si vypité flaše s vodou a okolo tretej sme sa rozlúčili s Kremnicou. Plánovanú návštevu Arboréta Mlyňany cestou domov sme odložili na inokedy, slniečko už príliš pálilo. Aj tak sme mali šťastie na počasie na našom tohtoročnom výlete! Vrátili sme sa obohatení o ďalšie spoločné zážitky. Hádam aj o rok niečo vymyslíme!?

Pozrite si fotoalbum z vyletu:

[Akt. známka: 5,00 / Počet hlasov: 2] 1 2 3 4 5

Ing. Peter Loja peter.loja(at)chello.sk
02 45246495
0915711820

Tento web pracuje na báze phpRS, PHP, MySQL, Dingo.